neděle 9. října 2016

Odvrácená strana Youtube


Skoro každý zná v dnešní době Youtuberu. Neustále se řeší různé kauzy a v jakém stavu je česká youtuberská scéna. Jenže jejich vlogy nejsou jediná videa, která se na Youtube dají nalézt, a proto chci poukázat na tu odvrácenou stranu Youtube, která je mnohokrát opomíjená. Dle mého názoru si zaslouží více uznání, takže pojďme se podívat na nějaká fan videa.
Tenhle termín se mi moc nelíbí, ale nenapadá mě pro ně žádné lepší označení . V podstatě jde o to mít nějaký nápad, vystříhat si z filmů/seriálů/trailerů a čehokoliv dalšího různé scény, které nakonec poskládají vedle sebe a doprovodí hudbou. Může se jednat o zcela nový příběh, crossover, multifandom či jednoduše oslava nějakého páru.


Myslím, že nejsnáze to ukážu na kanálu Magnificunts, což je vyloženě špička v tomhle žánru. Spousta lidí, která se tímhle zabývá, se dohodli a vytvořili si společný kanál.  Takže je to prakticky kanál těch nejlepších. Videa výše nejsou ani tak jejich klasickou tvorbou, jako spíš představení jejich různých členů. To spíš video níže je jejich klasickou tvorbou a právě tímto společným dílkem oslavovali prvního května svoje jednoleté výročí.



Bohužel ale nepřidávají videa moc často. Ale ani se nedivím, za jedním videem musí být spousta práce. Někdo musí dát dohromady hudbu a pak každý z nich vytváří svůj úsek. Proto se v levém rohu každou chvílí střídá nějaké jméno kanálu. Nakonec to někdo musí dát dohromady. Ale ačkoliv se nějaké nové video objeví jen občas, tak to pak stojí za to.


K jejich kanálu jsem se dostala přes xXWhisperOfDreamsXx. Její kanál jsem objevila už před lety, kdy se převážně zaměřovala na The Vampire Diaries, které tou dobou bylo ještě dobré, protože Mikaelsonovi ještě neodešli do The Originals.



Měla tehdy prostě geniální nápad o spojení TVD s kreslenými seriály. V první případě hudbu z Addamsovic rodinky přiřadila k Mikaelsonům (a kdo je zná ze seriálů, tak moc dobře ví, jak to na ně sedí) a v dalším případě bromanci Klaus a Stefana propojila se znělkou Pinky and the Brain (animovaný dětský seriál, který se u nás myslím nikdy nevysílal).


Nejvíc se ale proslavila svým kouskem u shipu Klaroline. Na ně je spousta videí se všelijakou hudbou, takže tam není moc prostoru pro originalitu. Ale Whisperka ukázala svoje umění s efekty. Do scén v New Orleans s Klausem dosadila Caroline tak, že byste chvílemi ani neřekli, že tam v seriálu není. Doteď nechápu, jak to provedla. A tím programem, ve kterém to vytvářela, to není. Měla jsem ho taky.


Ale v průběhu let se oprostila od The Vampire Diaries a The Originals a přesunula se do nových fandomů. Své si užily Mortal Instruments, Teen Wolf (které musela přesunout na vedlejší kanál) a poslední rok se zaměřuje na Suicide Squad. Především na tolik oblíbený i kritizovaný ship Harley Quinn a Jokera, přičemž první video bylo vytvořené pouze z trailerů, a v mém druhém oblíbeném videu vyhodila Harley a poslouží tak jako ukázka smyšleného páru.


Další z mých oblíbených kanálů je Inna955, která narozdíl od Whisperky není až tak dobrá v efektech, ale má naprosto geniální střihy. Snadno dokáže vytvořit a sestříhat svůj smyšlený příběh tak, že se ani nezarazíte nad tím, že to tak ve skutečnosti není. Známá je především pro svůj tehdejší čtyřdílní výtvor s Klaroline.


Ale stejně jako Whisperka už utekla od TVD/TO fandomu a pro změnu se v poslední době zaměřuje na Game of Thrones a především na Jona Snowa Targaryena. Prostě je fanynkou páru Lyanny a Rhaegara, jak dokazuje v několika svých videích, která byla povětšinou vytvořená před anebo v průběhu poslední série. Takže prakticky to, co ona sestříhala, se pak na jaře vysílalo natočené.


Ale nezaměřuje se jen na tyhle, ale oblíbená je u ní evidentně i Sansa. Popravdě díky jejím videím začínám být fanda shipu Jamieho a Sansy.


Teď už tu máme jenom zmínku o dvou videích, protože KateFGMP už nesleduju. Její současná tvorba mě moc nezaujala, ale líbí se mi její tehdejší nápad na Tajného Santu v Mystic Falls. I když první verze z roku 2012 se mi zdá lepší než z roku 2013.



Ale až moc se zaměřuji na TVD a TO, přičemž hodně mám ráda i Harry Potter fandom. Jenže problém je, že na něj se už nyní nikdo z nich moc nezaměřuje. Nebo alespoň já jsem ho neobjevila. Pochopitelně i na něj se dá najít spousta fan videí. Ale většina z nich mě moc nezaujala. Problém je podle mě v tom, že v potterovském období prostě nebyla tahle tvorba na takové úrovni jako teď. Takže z HP fandomu mám ráda prakticky jen dvě videa, která shodou okolností jsou stejný ship a hudba od stejné autorky.



Já osobně si těchto fan videí vážím o něco víc než těch, co vytvářejí klasičtí youtubeři. Ono je zpravidla mnohem snazší si sednou před objektiv, chvíli něco povídat a pak jenom později z toho vystříhat svoje prodlevy. I když někteří youtubeři to mají mnohem promakanější a zpravidla se nezabývají pouze tímhle, ale já to teď myslím obecně. Taky na rozdíl od klasických youtuberů to oni dělají zcela nezištně, protože z tohohle nemůžou nikdy dostat nějaké peníze. Pro vytváření kvalitních fan videí, musíte mít trochu cit pro střihy, hudbu a dobrý odhad v mnoha věcech. Tam vám nestačí jenom dobrý nápad. A to píše někdo, kdo to zkoušel.

Já vím, oproti ostatním nejsou tak dobré. Oni jsou prostě lepší. Poslední dvě navíc nejsou vyloženě fan videa, jelikož se týkají mých povídek. Taky vytvořím průměrně jedno video na rok. Vytvářím, když mám chuť. I když si už několik měsíců nosím v hlavě pár nápadů. Jednou k tomu zasednu a budu stříhat a stříhat.

Ale než ta doba nastane, tak ocením, když mi i vy napíšete svůj názor na tuhle stranu Youtube a třeba i dáte nějaké tipy na zajímavá videa.

2 komentáře: